מאחורי כל אישה מצליחה

לכבוד יום האישה קיבלתי הזמנה לא שגרתית לפגוש את עצמי כגבר. אחרי התלבטויות רבות נעניתי לאתגר. אז איזה גבר עומד מאחורי האישה שאני?
moran and nivi copyצילום: נתן יעקובוביץ
לקח לי נצח ללמוד להרגיש אישה.
כנערה תמיד הרגשתי לעצמי מגושמת, כבדה ולא נשית. אולי כדי להרגיש סבבה עם זה תמיד הייתי מוקפת בבנים וגם התנהגתי כמוהם.
בשנים האחרונות זה התאזן. אולי 5 לידות שכנעו אותי, אולי סתם התבגרתי והתרככתי. היום אני לא רק מרגישה אישה- אני גם אוהבת את זה.

אבל אני גם הרבה יותר מודעת עכשיו לפער.

תראו לי אבא עצמאי ששואלים אותו ״איך אתה עושה את זה עם 5 ילדים?!״ או גבר שמתנצל שהוא לוקח כל כך הרבה ימי מחלה כשהקטנטנים חולים.
תראו לי גבר שנכנס עם בטן בולטת ללקוח ונשאל אם הוא חושב שיוכל להמשיך לעבוד כרגיל ואם הוא בכלל מתכנן לחזור לעבודה. תראו לי גבר שמרוויח 30% פחות מאישה באותו תפקיד.
אלה לא בעיות של גברים, או לפחות לא של הרוב המוחץ.

לכבוד יום האישה השתתפתי בפרויקט מיוחד וממש לא מובן מאליו של הצלמת שני נחמיאס, שמעמת את האובייקטים והצופים עם הפערים בין נשים מצליחות לסביבה הגברית בה ההצלחה שלהן מתקיימת. בהתחלה היו לי התלבטויות – למה לי להתלבש כמו גבר עד שסופסוף אני מרגישה כמו אישה?!

women menצילום: שני נחמיאס
במהלך היומיים שבהם התקיימו הצילומים ראיתי את הנשים החזקות והמיוחדות שהשתתפו בפרויקט הזה הופכות לגברים תחת ידיהן המקצועיות של נשות הצוות ואת הדמיון של שני הצלמת הופך לתמונות בשחור לבן.

נחמיאס
: ״ בחרנו נשים חזקות, וביררנו האם הן מזדהות עם הנחה זו. התשובה גורפת – לעתים, יותר קל ובטוח לאמץ גינונים גבריים מאשר לטפח את היתרונות והמעלות הנשיים בניהול עסק. כבר שנים שאני חוקרת באמצעות צילום את נושא המגדר והתכתיבים החברתיים המגדירים לנשים סטנדרטים של מראה והתנהגות. הפעם בחרתי לצלם 13 נשים שהסכימו להשתתף בפרויקט בסגנון כוכבי קולנוע הוליוודיים משנות ה-40 וה-50. עד היום, הוליווד משמשת דוגמה לתפיסה מיושנת ולא שוויונית בייצוג של גברים ונשים.״

כשאת אישה בעולם של גברים שום דבר לא מובן מאליו.הנשים שנמצאות בזירה הזו אולי כבר התרגלו לזה ומרגישות בבית, אולי אנחנו לא שמות לב לגינונים שאנחנו מאמצות או שאנחנו מוכנות לשלם את המחיר,  אבל האמת היא שאנחנו עדיין לגמרי במיעוט. אני מכירה המון נשים חזקות, מוכשרות, בולטות ומשפיעות – וכולנו עדיין במיעוט. רוב הנשים לא מגיעות לזירה הזו.

המסקנה שלי – אחרי שהסרתי את האיפור וחזרתי לעצמי, אני לא מוכנה להתחלף עם אף גבר, אבל מוכרחה להמשיך לעבוד כדי לקדם שוויון. לא יכול להיות שכדי להיות שוות יידרשו 50% מהאוכלוסיה להתנהג ולהתנהל כמו ה-50% האחרים. לא נראה לי שזו היתה כוונת המשורר כשברא אותנו שונים כל כך זו מזה. יש סיבה טובה מאוד לכך שנשים הן בדיוק כפי שהן, והגיע הזמן שהעולם ילמד למצות את כל הטוב שיש לנו להציע, בלי להפוך אותנו לגברים.

נו, יצאתי גבר?
צילום: שני נחמיאס
צילום סטילס: Shani Nahmias
צילום וידאו: Dmitry Shapiro
סטילינג: מאשה חלף
שיער: Michal Henig
איפור: Nava Dan
יחצ: Gil Kraiem
הפקה: ענבר בזק ואני

תגובות