קווים לדמות

מורן מישל - סטוריטלינג, ניהול תוכן וקהילות
נרצה או לא נרצה, ברגע שאנחנו מפרסמים טקסט כולנו כותבים לאנשים, וכדי להצליח לכתוב למישהו באופן שיגע בו אנחנו צריכים לא רק להכיר את עצמנו היטב, אלא גם את הקורא

שלב ראשוןקווי מתאר

הדמות שבחרתם היא הנושא בשלב זה. תארו את הדמות כך שנקבל תחושה מה היא ומי היא עבורכם, נסו להכניס לתוך התיאור כמה שיותר פרטים שיציירו את תמונת האישיות שלה ואת מהותה.

שלב 1
קווים לדמות

בחרו דמות שהיא השראה עבורכם (אמיתית או דמיונית) ותארו אותה כפי שהיא נתפסת בעיניכם.

*אתם לא צריכים לחשוף מי הדמות או מה הקשר שלה אליכם, כך שתוכלו להיות לגמרי חופשיים וגלויים בכתיבה.

שלב שנימכתב בלי בול

כדי לכתוב באופן אותנטי עלינו לראות את הקורא לנגד עינינו. היות שממש עכשיו ציירנו את הקורא, עכשיו נכתוב אל הדמות מכתב אישי. נסו להתמקד בהשראה שהיא מעוררת בכם, ספרו לה מה שהייתם רוצים שתדע.

שלב 2
מכתב בלי בול

כיתבו לדמות שלכם מה שהייתם רוצים לומר לה

*חשוב: אנחנו כותבים בשפה שלנו, אבל השפה שלנו מושפעת מהקהל שאליו אנחנו כותבים. שימרו את הדמות לנגד עיניכם במהלך הכתיבה.

שלב שלישינכנסים לנעליים

להיות הקול של מישהו אחר זו משימה לא פשוטה, אבל היכרות, רגישות וירידה בפרטים מאפשרים זאת. היו הדמות שלכם.

שלב 3
נכנסים לנעליים

כיתבו בשם הדמות את תגובתה למכתב שלכם

*להכיר דמות משמעו להבין את השפה שלה. נסו לפענח את הניואנסים בשפה שיעשו את ההבדל בין מה שאתם כתבתם לבין מה שכתבה הדמות.

שלב רביעי ואחרוןמשוב עצמי

כתמיד, בואו נתבונן על תהליך הכתיבה וננסה להבין מה קרה במהלכו.

שלב 4 ואחרון
משוב עצמי

באיזה שלב הכי התחברתם לדמות שלכם? מה איפשר לכם להבין את הדמות לעומק? מה ההרגשה לכתוב בשם מישהו אחר?

*אין ציונים, כל הזדמנות שניצלת כדי לכתוב בה היא הצלחה.

מטרת התרגיל

נרצה או לא נרצה, כשאנחנו כותבים מחוץ למגירה אנחנו כותבים לאנשים. תמיד יש מישהו מהעבר השני של הטקסט שקורא אותנו ושאליו אנחנו כותבים.

בין שמדובר בטקסט רגשי, סיפור, מכתב, שיר או מייל עסקי. בין שאנחנו רוצים לבטא את עצמנו ואת העולם הפנימי שלנו או למכור מוצר, כתיבה היא מערכת יחסים ואחד הגורמים החשובים בחידוד טקסט הוא הבנת הקורא, הקהל.

התרגיל הזה נותן לנו הזדמנות להפוך את הקהל לנושא, למושא ואז גם לנסות לחוות את התחושה מנעליו שלו. הקורא כותב. איך זה מרגיש?

כאשר כותבים מתוך הבנה מאוד עמוקה וברורה של הקורא טקסט יהיה ממוקד יותר, אישי יותר, נוגע יותר, אמיתי יותר. הוא יעורר יותר הזדהות, כי הוא נכתב ממקום של הזדהות. הוא יעורר יותר רגש, כי הקורא ירגיש את עצמו בתוך המילים. הוא יניע יותר לפעולה, משום שהוא ייכתב מתוך הבנה כיצד פועל הקורא שלכם.

לא משנה מה אתם כותבים, לפני הכתיבה או לפני העריכה – עצרו לרגע, דמיינו את הקורא או הקהל שלכם, אפיינו אותם, הבינו אותם, וכוונו את המילים אליהם.

תגובות