עצמאים – ממש אל תבנו על דמי אבטלה

הייתי מתה להצטרף לחגיגות מתווה החוק לפנסיה ואבטלה לעצמאים, אבל במקום זה אני מעדיפה לספר את האמת - שפשוט אין חוק כזה!

atsmaim helpאילוסטרציה: שאטרסטוק

בימים האחרונים אני מקבלת לא מעט הודעות וטלפונים של המבקשים להשתתף בשמחתי.
מי שמכיר אותי יודע שכבר למעלה משנה אני ממובילות תנועת ״עצמאים עושים שינוי״ שקמה כדי לשים סוף לאפליה רב תחומית והיסטורי שסובל ממנה ציבור העצמאים בארץ – היעדר רשת בטחון סוציאלית, אפס זכויות וגביית מס ביטוח לאומי גבוה משמעותית משל שכירים (וזה רק כשמסתכלים על הכלל, כשיורדים לפרטים יש עוולות גדולים לאין שיעור).

אז על מה השמחה והטלפונים? אם אתם עצמאיות.ים, נשואים לעצמאיות.ים או שיש כאלה בסביבתכם הקרובה, ודאי נתקלתם לפחות באחת מן הידיעות החוגגת את ה״בייבי״ החדש של משרד האוצר ומפלגת כולנו ״מתווה חוק פנסיה אבטלה לעצמאים״.

אם לא נתקלתם אתם מוזמנים לקפוץ לביקור בדפי הפייסבוק של חברי מפלגת כולנו, תזהו אותם לפי הדגלים הצבעוניים והכותרות הבומבסטיות שאינן קשורות למציאות.

kulanu folkmanתמיד שמחים להצטלם ביחד לכבודנו. מתוך דף הפייסבוק של ח״כ רועי פולקמן

אז כבר הבנתם שאני לא חוגגת את החוק החדש?
יופי. עכשיו בואו נסביר למה.

זוכרים את הדודה שאמא היתה מכריחה אתכם להגיד לה יפה תודה כשהייתם ילדים, למרות שהיא לא בדיוק זכרה את שמכם, צבטה חזק בלחי, נתנה נשיקה שהשאירה חותמת רוק והביאה מתנה שלא מתאימה לגילכם בכלל? אז בדיוק ככה!

מתווה החוק, כפי שמדובר עליו בימים אלו, הוא ממש לא מה שהעצמאים בארץ ביקשו או צריכים.
למעשה מה שהאוצר קורא ׳פנסיה – אבטלה׳ הוא עוד חובת הפקדה של עצמאים – פשוט הפעם בקרנות הפנסיה במקום בביטוח לאומי.

לפי המתווה, האוצר ״מוותר״ על אחוז מסויים מהפקדת העצמאי לביטוח לאומי (שתמורתה לא קיבל שום זכויות) ומחייב את העצמאי להפקידו בקרן פנסיה בתוספת רק מעט יותר משהפקיד קודם לכן, זאת על מנת שבגיל פרישה יחכו לו שם כמה שקלים, או אם יזדקק להם קודם לכן כשיפול בסטטיסטיקת סגירת העסקים – אז יוכל לפדות אותם באופן נקי חלקי ומזוכה ממס, ולקבל את הכסף שהפקיד הוא בעצמו בפריסה זהה לדמי אבטלה – כלומר, בתשלום חודשי קבוע למשך 3 חודשים (כבר כתבתי שמדובר בכסף שמלכתחילה העצמאי הפקיד ולא הגנה סוציאלית כפי שמקבל שכיר מביטוח לאומי?)

המקורבים יסבירו לכם שזה יותר טוב מהכלום שהיה עד היום, אבל אם תשאלו את עברי לידר – יותר טוב כלום מכמעט, ואני מצדדת בו, ולא במי שמעדיפים לשבת קרוב לצלחת.

כבר הרבה מאוד זמן מנסים אנשי האוצר, ואיתם גם מובילי ארגוני עצמאים שזקוקים לחסותם של הפוליטיקאים, לשכנע שעדיף לנו לא לצאת נגד החוק הזה, כי ״בכל פעם שמנסים להתקדם וארגון זה או אחר מצביע על כשלים בעצם לא קורה כלום״, או במילותיהם המבארות- ״ יש 200 מיליון ש״ח בקופה שמחכים לעצמאים ואתם לא נותנים לנו להשתמש בהם.״

הצחקתם אותי. אז מה קרה כשכן הצלחתם להעביר את המתווה, למורת רוחנו?
אני בטוחה שקרנות הפנסיה וסוכניהן בעננים מהחוק החדש והיצירתי הזה, כי הם המרוויחים הגדולים- לא העצמאים.

בישיבה אצל חבר הכנסת אלי כהן, נאמר לנו במפורש שהמשרד הקצה 150+50 מיליון שח׳ לטובת חוק שיקדם רשת בטחון לעצמאים ויבטיח פנסיה ודמי אבטלה, אבל במתווה החוק מתברר שבעצם מדובר על הפסקת גביה עודפת, ובכך בעצם האוצר רק ״מוותר״ על סכום זה ומפסיק לגזול, ולא באמת מעניק לנו אותו.

ואם כבר ויתר על גביה, בואו וגם יגיד לכם מה לעשות איתו- כי יש חור בדלי של קרנות הפנסיה, אולי מהמספריים של התספורות שקיצצו אותן, אז בואו עצמאים ותסתמו קצת את החור הזה. זה שיש אפיקים טובים פי אלף מזה להשקעה לזיקנה או ליום שחור, אם כבר אתם מרוויחים מספיק כדי לשים כמה שקלים בצד, זה ממש לא צריך לבלבל את משרד האוצר, כי מה יועיל לו אם נשקיע כסף במקום שלו לא יוצא ממנו כלום, ועוד אחרי שהעניק לנו את הסכמתו להפסיק לעשוק מאיתנו 200 מיליון?!
עצמאים שמזדקנים ברווחה? סליחה, זה לא מעניינו של האוצר. רווחה זה פופטיץ.

חברים יקרים, לא נעים לי להפריע לכם בחגיגות, אבל אם אתם רוצים להגיד שנעשה כאן שינוי אמיתי ומבורך תקראו לילד בשמו, תסבירו את תמצית החוק כלשונה ותודו שלא הצלחתם לעשות יותר טוב מזה, לפחות לעת עתה.
רוצים את הערכתנו על כך שלפחות נעשים צעדים בכיוון? שימו את הדברים בפרופורציות הנכונות ואל תלהיבו ציבור שלא ייקרא את המסמך עמוס הפרטים והמספרים שמכסים על הבעייתיות שבבחירת המילים שלכם לתאר את החוק.
אל תמרחו אותנו בכותרות יפות ומנותקות מהמציאות.

אין לי שום כוונה לבוא ולהגיד תודה לדודה שאפילו לא יודעת איך קוראים לי. במקום זאת תרשו לי לומר בנימוס ״תודה, אבל לא תודה״. אנחנו עצמאים, לא מטומטמים!

תגובות