עובדה, דעה ורגש

כשאנחנו מעבירים מסרים אנחנו נוטים לעתים לבלבל בין השלושה, התוצאה היא שגם המסר מבולבל. אימון במיקוד מסרים

שלב ראשון – עובדה‎

אחד הדברים הראשונים שאנחנו נמדדים לפיהם כשאנחנו מעבירים מסר הוא עד כמה אנחנו מדייקים בעובדות והאם אנחנו לא טועים לבלבל בין עובדות לבין דברים אחרים.
שלב ראשון עוסק בסינון המידע והצגת העובדות.

שלב 1

בחרו כותרת או ידיעה אקטואלית וכתבו עליה בצורה שתעביר מקסימום מידע נחוץ להבנת הסיפור שמאחוריה

*לא משנה באיזה תחום מדובר, שלב זה עוסק בעובדות הקשורות לידיעה

שלב שני – דעה‎

לכל אחד יש דעה, אחת לפחות, בכל נושא, כמעט. הבעת דעה היא עניין חשוב ונחוץ, אבל לדעת איך להביע אותה כך שתובן גם בצד השני אינו עניין של מה בכך.

שלב 2

זה הזמן לנקוט עמדה. התייחסו לעובדות שכתבתם בשלב הקודם מנקודת מבטכם האישית

*אין טוב או רע, דעתכם היא דעתכם. נסו לנסח אותה כך שהיא תובן ממש כפי שהתכוונתם אליה

שלב שלישי – רגש‎

בעיני, אין משפט מעצבן יותר מאשר ״ואיך זה גורם לך להרגיש?״ ובכל זאת, רגש הוא דבר עוצמתי מאוד, וביטוין גורר כמעט תמיד שיח פתוח יותר וקשוב יותר מאשר שיח שסובב עובדות ודעות. זה לא קל להביע רגש, אבל מאוד כדאי לתרגל זאת.

שלב 3

התייחסו לרגש שמעוררת בכם הידיעה שבחרתם

*זיכרו שרגש הוא דו כיווני, ושקל יותר לייצר באמצעותו שיח

שלב רביעי ואחרוןמשוב עצמי

שלב זה עלול להתפרש כ״ואיך זה גורם לך להרגיש?״, אבל לא. נסו להבין איזו סגנון ״דיווח״ מתאים לכם יותר ומשרת את הצרכים שלכם טוב יותר.

שלב 4 ואחרון
משוב עצמי

האם הצלחתם להפריד ולהבדיל בין המרכיבים? היכן חשתפ שהם מתמזגים זה בזה? מאיזו זווית היה לכם הכי נוח ונכון לכתוב?

*אין ציונים, כל הזדמנות שניצלת כדי לכתוב בה היא הצלחה.

מטרת התרגיל

כשאנחנו כותבים על מנת להעביר מסר, ולא משנה אם המסר הוא אישי או עסקי, כמעט תמיד מעורבים בתהליך שלושת הגורמים – עובדות, דעות ורגשות

בחיים, שלושתם נמזגים זה בזה והם כמעט בלתי נפרדים. יש לנו דעות מוצקות על העובדות שנקרות בדרכנו ויש לנו רגשות עזים כלפי הדעות שלנו.

התרגול של ההפרדה בין הגורמים מרגיש פעמים רבות לא אורגני, אולי אפילו לא אפשרי, אבל הוא מסייע בזיהוי מדוייק של הפריזמה שדרכה אנו כותבים.

בכתיבה ובהעברת מסרים, עלינו, לכל הפחות, להבחין ביניהם, לזהות מי הוא מי, מה הוא מה, ולבחור באיזה מהם נשתמש לטובת העברת המסר בצורה הכי מקדמת עבורנו.

זה כמובן לא אומר שטקסט צריך להיות סטרילי או נעדר שני גורמים, ההיפך הוא הנכון. היכולת למזג עובדות, דעות ורגשות לתוך טקסט אחד ובעזרתם להעביר את המסר בצורה מדוייקת ומאורגנת, תעביר את הקורא חוויה מלאה ותעורר שיח עמוק יותר ומעניין יותר.

מצד שני, גם היכולת לנטרל אחד או שניים מהגורמים והבחירה באופן מודע בהעברת מסר בכתיבה במימד אחד, גם בהן יש ערך רב ולעתים, במיוחד כאשר תידרשו להעביר מסר בצורה תמציתית וקצרה, ולרוב במקרים אלה אף תגלו שהבחירה בערוץ אחד תוביל אתכם בדרך הקצרה ביותר אל דיוק המסר. שווה לתרגל זאת מדי פעם.

תגובות