נעשה טוב, יהיה טוב

רגע לפני פסח, כשהכל מתחדש ומצוות מתנות לחג בעיצומה, הנה מקום שחייבים להכיר - קפה מארג כפר ורדים, שבו משתקמים נכים ובעלי מוגבלויות ומשתלבים ביצירה ובעשייה של כל היופי הזה

בכיתה ח׳ ראיתי סרט על ילד אוטיסט שהוריו פיתחו שיטת טיפול במטרה לקרבו לחיים נורמליים. הסרט השפיע עליי מאוד, וכעבור כמה שבועות התחלתי להתנדב בבית משפחה שבנה הבכור, בן פחות מחמש אז, אובחן כאוטיסט ברמת תפקוד נמוכה, וסבל משלל התנהגויות ׳חריגות׳ ומאיימות למי שלא הכיר אותו.
בתוך כמה שבועות, במשמרות לבד איתו, דרך אותן התנהגויות, נגלה לי עולמו הפנימי.

לאחר חודשים ארוכים של עבודה של צוות מתנדבות ענק, הפך א׳ מילד מסוגר שאינו מדבר ואינו מגיב לסביבה, לילד שמזהה אותי כשאני נכנסת לחדר, שברגעים של התרגשות גדולה רץ אליי לחיבוק, שמרשה ללטף אותו כשהוא בסערה.
זכור לי במיוחד יום אחד שבו במשמרת שלי יצאנו מהבית עם אביו כדי לנסוע לאנשהו, ואני זוכרת כאילו היה אתמול את הרגע שא׳ יצא מהבניין, הסתכל אל צמרות העצים, בחן את הרכב, והצמיד את פניו לשמשת החלון במושב האחורי, ואת עצמי מסבירה לו מה אנחנו רואים סביבנו. עולם.

יותר משנה וחצי עבדתי איתו, עד שיום אחד קלטתי שעל הלילות שלי השתלטו חלומות אימה על הילד האוטיסט שנולד לי. לא הצלחתי להירגע מכך.
מה יהיה? איך נסתדר? מה יש לעולם הזה להציע לאנשים עם מוגבלוית קשות?

מסע בזמן

אני קופצת 23 שנים קדימה, לשבוע שעבר.
במסגרת סיורי הבלוגריות של סלונה ברחבי הפריפריה והביקורים בעסקים קטנים ומיוחדים, הגענו לתחנה הכי מרגשת בסיור בגליל המערבי – מארג כפר ורדים.

השולחן הערוך שחיכה לנו בבית קפה מארג בכפר ורדים

השולחן הערוך שחיכה לנו בבית קפה מארג בכפר ורדים

שיקום באהבה

מארג הוא מיזם שיקומי, קהילתי ותיירותי. הוא מופעל ע״י עמותת כוכב הצפון, שלה צוות אנשי מקצוע ולב שקשה לתאר את גודל הנתינה שלהם, ושמובלים ע״י רותי גופר – עובדת סוציאלית שגיבשה את הצוות שמפעיל את שלל פעילויות העמותה, הנותנת פתרונות טיפול, דיור ותעסוקה למשתקמים מכל קשת הנכויות והמגבלות בצפון הארץ.

המקום שבו ביקרנו, קפה מארג -כפר ורדים, בלתי נתפס ביופיו ובעושרו הויזואלי. מלבד היותו בית קפה שמגיש תפריט טעים במיוחד (אנחנו טעמנו מאפים אדירים אחד-אחד ), זהו מרכז יום שמציע עולם ומלואו למאה אנשים בגילאי 21-120, שסובלים מנכויות מכל סוג ודרגה, ושמספק פתרונות טכנולוגיים סופר מתקדמים לבעלי נכויות קשות מאוד, ושברגישות גדולה משלב את כל המשתתפים במיזם בפעילות יצרנית ברמה גבוהה ביותר בשלל סדנאות של מלאכת יד ואמנות שימושית, שמהן יוצאים תוצרים מעוצבים יפהפיים.

קפה מארג בכפר ורדים - בית קפה איכותי ונעים בלב חנות המוצרים המיוצרים בסדנאות השיקום

קפה מארג בכפר ורדים – בית קפה איכותי ונעים בלב חנות המוצרים המיוצרים בסדנאות השיקום

גם במטבח, לצד הצוות המקצועי, עובדים משתקמים שלומדים בישול ואפיה ושותפים לעשייה

גם במטבח, לצד הצוות המקצועי, עובדים משתקמים שלומדים בישול ואפיה ושותפים לעשייה

חנות קטנה ומטריפה

אבל זה רק קצה הקרחון, כי מאחורי המוצרים הנמכרים בחנות יושבים אותם מאה משתתפי התכנית שמשולבים בעולם האמיתי.
כבוגרת אותה שנה וחצי של פעילות עם ילד שאופק חייו נראה לא מבטיח, אני יודעת כמה חשוב המגע עם העולם החיצון למשתקמים, וכמה דאגה מסיר מקום כזה מליבם של הורים לילדים-בוגרים שיוצאים ממסגרת החינוך המיוחד בגיל 21.
לא מרכז יום מנותק, לא סדנת יצירה-לצאת-ידי-חובה, אלא בית שמכבד את הבאים בשעריו, יהיו אלה אשר יהיו, ומפגיש אותם אלה עם אלה, ללא הבדל.

רחלי, הלב של מארג, לקחה אותנו לסיור בין הסדנאות, והשאירה אותנו פעורות פה: סדנת טקסטיל, סדנת חיתוך בלייזר, סדנת נגרות, סדנת קרמיקה, סדנת מוסיקה ועוד – שכולן קמו על מנת לספק תעסוקה כחלק ממערך השיקום למשתתפים בתכנית. כל משתקם זוכה לתכנית מותאמת אישית, שבה משלב הצוות הפרא-רפואי את המלאכות השונות ומאפשר לו להיחשף לפעילויות מגוונות ולחוויות רבות בעשייה.

מייצרים אומנות שימושית, תוך הקפדה על מקסימום שלבים שיכולים לבצע המשתקמים בכל מוצר

מייצרים אומנות שימושית, תוך הקפדה על מקסימום שלבים שיכולים לבצע המשתקמים בכל מוצר

כאן זה בית

כששאלתי את אחת מהנשים הצעירות בסדנת הלייזר אם היא אוהבת להגיע למארג, היא ענתה ״מאוד מאוד״ ועל פניה נפרש חיוך ענק כשהצביעה על הקיר להראות לי דוגמה לאותיות חתוכות בלייזר שהיא צבעה בעצמה.

בסדנת הטקסטיל פגשנו נשים שגלגלו כדורי לבד ליצירת תחתיות לסירים חמים, ואחרות שתפרו כריות בבושקות צבעוניות שאי אפשר לא לקחת הביתה, אבל כששאלנו מה זה התופים שניצבים לצד החלון, סיפרה אחת הבנות שהיא משתתפת בהרכב המוסיקלי במקום, וקמה בגאווה גדולה לתופף לנו. שמחה וריקודים השתלטו על הסדנה.

מקפידים על פעילות מותאמת לכל משתקם

מקפידים על פעילות מותאמת לכל משתקם

בלי להתפשר על האיכות והאסתטיקה של המוצרים הסופיים

בלי להתפשר על האיכות והאסתטיקה של המוצרים הסופיים

זמן קסם

 אני חושבת שלא היתה אחת מבינינו שנשארה אדישה לקסם האינסופי במקום הזה, שלרגעים העלה על פנינו חיוכים של לב נמס מאושר ולרגעים דמעות של התרגשות ליוו את ביקורנו שם.

וכאן הרגע לעשות טוב.
כשסיימנו את הביקור עברנו דרך חנות המתנות ומילאנו את השקיות ואת מצוות ׳מתנות לפסח׳. גם מי שלא התכוונה לקנות מתנות לפסח בחרה במצווה, כי כל הרווחים חוזרים אל המשתקמים כדי להמשיך ולשפר את איכות חייהם.

אז זה הזמן להכנס לפייסבוק של מארג,
או לבקר בחנות במארג כפר ורדים,
או בחנות הקונספט החדשה של המיזם Soul-room בראש פינה
ולעשות את הקניות הכי שוות שתעשו לחג הזה.
וכמובן לשתף, כדי שגם כל החברים שלכם יעשו את זה.

אפשר כמובן להזמין גם בטלפון. יש משלוחים. 04-9971369
לצפייה בקטלוג באתר
www.maarag.org.il

תגובות