למה לא אמרת לא?

למה לא אמרת לא? למה לא צעקת? למה לא ברחת? למה לשאול כל כך הרבה שאלות במקום שאלה אחת - למה גבר מעיז להטריד או לגעת באישה שלא מעוניינת בכך?

lamalo

תמיד רציתי שיהיו לי 5 בנות – קוקיות, שמלות, פטפטת בלתי פוסקת, ובעיקר, בסבירות גבוהה, לא יגיעו כלות הביתה. אבל מעבר לגבולות הפנטזיה הזו, להיות אישה בחברה שלנו זה לא דבר פשוט,  ולהיות הורה לבנות שגדלות בחברה כזו  – זה מסע של דאגה מתמדת.

צפיתי בפרק היומי בסדרה של חן ליברמן ״שוברות שתיקה״. הפעם דובר על הטרדה מינית במקום העבודה. מושג הדאגה מקבל מימדים חדשים.
על המסך נערה יפהפיה מספרת איך בכיתה י׳ יצאה לעבוד אצל מכר של המשפחה ונאנסה מדי יום, בלי שום יכולת להתנגד. מיד אחריה, מתמחה במשרד עו״ד יוקרתי מספרת איך בעל המשרד הטריד אותה מינית מבלי שיכלה להביע סירוב מילולי במשך תקופה ארוכה, ואיך התנכל לה מרגע שעשתה זאת.

אני מודה, אני לא מגיעה חפה מרקע אישי בנושא, אם בכלל יש אישה שיכולה להגיד זאת על עצמה. משיחות עם חברות אני חושבת שאפשר להגיד בבטחון די מוחלט שאין לי חברה או מכרה שלא חוותה פגיעה או הטרדה מינית ברמות שונות, וזה כל כך הזוי ובלתי נתפס, שאני אפילו לא יודעת איך לעכל את הנתון הזה.

הטרדות מיניות תופסות כותרות לאחרונה מכל מיני זוויות שפעם לא העיזו לדבר עליהן, ובטח שלא בתקשורת.
פרשיות הניצבים, השחקנים, הקצינים, שרים, נשיאים ועוד גברים עטורי תארים, הולכות ומגלות לנו את גבולות הגיזרה – אין מקום בטוח לנשים.
גם במקומות שאליהם אישה מגיעה  מדי יום, מכירה את כל הסובבים אותה, נותנת בהם אמון, ואולי אפילו דווקא במקומות האלה, היא איננה בטוחה.

ואיך נשים תהיינה בטוחות אם טיעון הנגד שמצא לנכון אדון העו״ד המראויין הוא ״מי ירצה לשבת ליד אישה אם היא יכולה להתלונן מחר?״

chen liberman11איך גבר יעסיק אישה אם הוא יחשוש שמחר תתלונן עליו? (צילום מסך מהתכנית)

האשמת הקורבן היא אחד הכלים שהחברה שלנו נוהגת בהם כדי להצדיק את הסטנדרט הירוד והנפוץ מדי מכדי להגיד שמדובר בקומץ או שוליים. בחברה שמבוססת על הצלחה גברית, כבוד, כוח, עוצמה, סמכות ושררה הגברים מתחנכים באקלים חברתי שגורם להם להאמין שמגיע להם ושהנשים צריכות להכנע לתכתיבי החשקים והצרכים שלהם. ואם מדובר במנהל בעבודה, או מפקד למשל, על אחת כמה וכמה.

כמעט כל מי שהוטרדה, ובוודאי כל מי שהתלוננה, מכירה את החדירה האיומה לנבכי נשמתה דווקא מצד החוקרים או הסביבה  – למה לא אמרת לא? למה לא צעקת? למה לא ברחת? למה את נזכרת דווקא עכשיו?
כשמדובר בהטרדה או פגיעה מינית תוך ניצול סמכות או מעמד כלל לא נדרש סירוב, האישה בכלל אל צריכה לומר ׳לא׳ כדי שהפוגען יחשב פוגען. המתמחה בתכנית אומרת זאת בצורה כל כך קרה וברורה – ״כשהוא שאל אותי ׳נעים לך?׳ איזו עוד תשובה יכולה להיות? רק ׳כן׳״

אבל הגיע זמן שינוי. הסדרה של ליברמן היא השתקפות שיירות הנשים הצועדות בדרך לעתיד טוב יותר. אנחנו פשוט לא ניתן לזה להימשך , והגיע הזמן שגם גברים יצטרפו לשינוי. בעולם שלנו אם גבר לא רוצה שיתלוננו עליו, זה לא שהוא צריך לא להעסיק אישה או לא לשבת לידה – הוא פשוט צריך לא להטריד אותה. לא תאמינו כמה שזה פשוט!

הנה גרף שמתאר באופן חד ופשוט את הבעיה, והוא תופס באופן מושלם גם לגבי הטרדה במקום העבודה: ב-100% מהמקרים, הגורם להטרדה מינית במקומות עבודה הוא בוסים מטרידים. מתי ישאלו אותם ׳למה?׳

gormim ones

תגובות