ככה זה כשיש שניים

לא מדברים מספיק על מקום בני הזוג בחדר הלידה. אבל יש להם חלק לא מבוטל בהצלחת הלידה, בוודאי כאשר מדובר בתאומים. על השמחה הכפולה, והקושי הכפול

הדבר שהכי קשה לי בצפייה בריאליטי חדר הלידה ׳בייבי בום׳ הוא ההתמודדות עם הרגעים שהיולדת סובלת כאבים והמרדים עוד רחוק. אני רואה אותה הלומת כאב, ואת בן זוגה חסר אונים נוכח הדבר המתרחש בגופה, ומבלי שיוכל לחלוק איתה את הכאב והקושי.

לא מספיק מדברים על מה שעובר על בני הזוג לצידנו. אחרי הכל, הכאב והמאמץ הם החומר האמיתי ממנו עשויים סיפורי לידה.

בכל פעם שהגענו לחדר הלידה הרגשתי את סערת הרגש והכאב – מצד אחד ההתרגשות לקראת המפגש עם התינוקת המשותפת שלנו, ומצד שני זיכרון הכאב שעומד להכות בי. מצד אחד הרצון להעניק לאהוב שלי רגע שייצרב באלבום חיינו המשותפים, ומצד שני ההבנה שלא יהיה לו איך לעזור לי. אני זוכרת בכל פעם את הדמעות שראיתי נקוות בעיניו, רגע אחד דמעות של כאב וחוסר אונים ורגע לאחריו דמעות של אושר והקלה.

בפרק האחרון של בייבי בום קיבלנו זרקור לחוויה של בני הזוג לצד היולדת. איכשהו, דווקא במקום הזה יצא הרגש במלוא עצמתו, ולא השאיר אף עין יבשה. בוודאי גם הוסיפו לכך הדרמה לקראת לידות התאומים המורכבות, ותמונות שני האבות שאחזו בידיהם זוג תינוקות.

״תאומים זה הרבה יותר קשה מתינוק יחיד. זה קשה מאוד בהתחלה, ונהיה יותר קשה בהמשך. ילדים קטנים צרות קטנות – ילדים גדולים, צרות גדולות.״ צוחקת ד״ר דורית רביד, רופאה אחראית מחלקת יולדות במרכז הרפואי מאיר, ואמא לתאומות מתבגרות בעצמה.

איפה מתבטא הקושי בהיריון תאומים?

קודם כל הרחם הנשי האנושי מתאים יותר לאכלס עובר יחיד, כך שכאשר נוצר הריון של תאומים כבר יש קושי בהיריון הזה.

במהלך ההיריון אנחנו מדברים על שני היבטים. מצד אחד סיבוכים שהאם עלולה לסבול מהם כמו יתר לחץ דם בשכיחות גבוהה, יותר ניתוחים קיסריים, היפרדות שליה , בחילות ואנמיה. ומצד העוברים ישנה סכנה לעיכוב בצמיחה מומים וכמובן לידות מוקדמות בשיעור גבוה. זה לא אידיאלי לעובר לחלוק רחם עם תאום.

איך אפשר לעזור לאמא לשמור היטב על הריון תאומים?

הדבר העיקרי שאנחנו עוקבים אחריו בהיריון תאומים הוא סימנים להתפתחות לידה מוקדמת, שהיא הגורם העיקרי שמעלה תחלואה ותמותה בקרב תאומים .

אי אפשר לעצור לידה מוקדמת ליותר מ48 שעות עד שבוע , אבל אם מזהים סימנים מקדימים, כמו התקצרות צוואר הרחם, ניתן לתת לעוברים סטרואידים להבשלת הריאות, כדי לדעת שהם יהיו הכי מוכנים שאפשר. לעתים נעביר את האם למנוחה, וננסה למנוע התפתחות לידה באמצעות תרופות שעוצרות צירים לפחות לזמן קצר כדי לאפשר לסטרואידים לפעול את פעולתם.

איך מכינים תכנית לידה ללידת תאומים?

כל מקרה נבחן לגופו. זה תלוי בעיקר בעוברים – באיזה מצג כל אחד מהם נמצא לקראת הלידה. אם שניהם כבר שוכבים עם הראש למטה אפשר ומומלץ לנסות לידה רגילה. גם אם הראשון במצג ראש והשני במצג עכוז – זו אמנם הליך לידה מורכב, שנעשה ע״י שני רופאים שמיומנים בו, אבל זה מאוד מרגש ומיוחד. למעשה רק במקרה שהראשון במצג עכוז נלך ישר לניתוח קיסרי.

בלידת תאומים שהראשון במצג ראש והשני עכוז עדיין אפשר לנסות לידה רגילה. כאן ניתן אפידורל כהמלצה רפואית כדי שהיולדת תוכל לשתף פעולה עם הרופא המיילד שיסייע בהובלת העובר השני עד ללידה.

מיומנות הצוות חשובה מאוד ללידה כזו, והיא תתרחש בד”כ בחדר ניתוח או בחדר לידה הסמוך לחדר ניתוח. ב-10% מהמקרים העובר הראשון יוולד בלידה רגילה ויהיה צורך לבצע ניתוח קיסרי עבור התאום השני. בסופו של דבר כ-60% מלידות התאומים מסתיימות בניתוח קיסרי.

כאמא לתאומות בעצמך, איך את חווה בעבודתך לידות תאומים?

אלה לידות מאוד מיוחדות, ואני שמחה לתת טיפים מניסיוני האישי, אם רוצים לשמוע, כמובן.

בסך הכל להגיע עם תאומים הביתה זה לא פשוט. זמן ההסתגלות ארוך יותר. ההנקה וההאכלה מורכבות, אחד מעיר את השני, ולכי תזכרי את מי האכלת ומי קיבל ויטמין D וברזל, וכמה. צריך שתהיה הרבה עזרה. אנחנו למשל ניהלנו מחברת מעקב לכל אחת. לומדים ומפתחים שיטות, וזה מאוד מיוחד לראות אותן גדולות ביחד, ואת היחסים הקרובים והאוהבים שיש ביניהן.

************

הנה עוד רגע קט זוג הורים לוקחים תינוק, (או שניים), בסלקל נקי ובגדים בניחוח תינוקות. הם משאירים מאחוריהם את חדר הלידה, הכאב והחששות, והופכים להיות, יותר משהיו עד עכשיו, משענת זה לזה ושותפים בעוד פלא של החיים.

תגובות