אימון זריזות וגמישות

לפעמים מחשבה אחת שלנו יכולה לתקוע אותנו במקום ללא מוצא, לפעמים אותה מחשבה בודדה יכולה לקחת אותנו למסע אינסופי בזרם התודעה

שלב ראשון -מה אומר לך הצליל הבא?

מילה אחת יכולה לקחת אותנו למסע שאנחנו יודעים איפה הוא מתחיל, אבל לא איפה הוא נגמר. אז מה אומרת לך המילה ״מסע״?
כתבו שרשרת מילים, עד כמה שניתן ברצף כתיבה בלתי פוסק. אם המחשבה נתקעת לחצו ״אנטר״ והמשיכו בתגובה נוספת. לפעמים המילים שתרצו לכתוב לא יהיו קשורות כלל למילה המקורית, אלא לאחת מהמילים שעלו בזרם שנוצר מתוך המילה הזו – כיתבו אותן בכל זאת. אל תעצרו עד שתרגישו שהראש מרוקן לגמרי ממחשבות.

שלב 1

מה אומרת לך המילה
מַסָּע

*כיתבו את זרם המחשבות בלי פילטרים. נסו לקצר את המחשבות ולהפכן לסדרת מילים שמחברות זרם תודעתי.

שלב שני -כל סיפור מתחיל במילה אחת

מסע היא המילה שלנו, אבל עכשיו אתם מוזמנים לקחת 5 מהמילים שנאספו מזרם התודעה שלכם כדי לכתוב סיפור מסע שמתחיל במילים ״היה היה״.

שלב 2

בחרו 5 מילים מהמילים שכתבתם בזרם התודעה. כתבו בעזרתן קטע שמתאר מסע כלשהו ושנפתח במילים ״היה היה״

*כדאי להחליט קודם על איזה סוג של מסע תרצו לכתוב, והוא יכול להיות אמיתי או מומצא.

שלב שלישי -טוויסט בעלילה

ומה אם אחרי שסחטנו את המחשבה עד הטיפה האחרונה מתחיל מסע חדש? קחו רגע לארגן את המחשבות מחדש, לקרוא את מה שכתבתם בשלבים הקודמים ולפענח את המסעות הבאים.

שלב 3

בחרו מתוך המילים שכתבתם שלוש שלשות והשתמשו בכל פעם בשלשה אחרת כדי לכתוב על:
מסע קניות
מסע פרסום
מסע בזמן

*למילים שתבחרו יש אופי והקשר מסויים וכך גם לכל סוג של מסע, התייחסו לכך בכתיבה.

שלב רביעי ואחרוןמשוב עצמי

אז מה היה לנו כאן?

שלב 4 ואחרון
משוב עצמי

עד כמה המחשבה הראשונית שלכם לגבי המילה מסע סייעה או הגבילה אתכם בכתיבה בהמשך? האם הצלחתם לדלות מילים שעלו בזרם התודעה ושהיו רלוונטיות גם לקידום כתיבה בכיוון אחר לגמרי עם המילה מסע? כמה קל או קשה היה לשנות כיוון בכתיבה בעקבות ההנחיה?

*אין ציונים, כל הזדמנות שניצלת כדי לכתוב בה היא הצלחה.

מטרת התרגיל

טוב, הפעם ממש קל להקביל את מה שעשינו לאימון פיזי, לכן גם קוראים לתרגיל ״אימון זריזות וגמישות״.

לא פעם קורה שאנחנו קוראים מילה, מקבלים משימה או הוראהה, מנסים לפענח מייל שהגיע אלינו, ולמרות שיכולות להיות להם כמה משמעויות, האופן שבו תפסנו אותם לראשונה יכתיב את כל התהליך שלנו איתם.

גם כאן – קיבלנו מילה שיכולה ללכת לכיוונים רבים, ושאם הזמן לא היה קצר וההעמקה בשלב הראשון היתה נעשית ממש לאורך 10 דקות מלאות של חפירה בזרם התודעה אכן היתה מביאה כל אחת ואחד לכיוונים שונים ומרתקים – אךלרוב מצאנו עצמנו בנתיב אחד שחרשנו בו עמוק עמוק.

יש כאן שני שיעורים ללמוד: הראשון, שלפעמים המחשבה שלנו מגבילהה אותנו מאוד. משחקי מילים, צירופי לשון, שעשוע עם המילה, הרכבה, משחק עם האותיות, ניסיון לקרוא את המילה בניקוד שונה ועוד ועוד, יכולים לפתוח אותנו לכיווני מחשבה שונים ומגוונים ולהרחיב עבורנו את הגבולות בכתיבה וביצירת בסיס תקשורת רחב יותר עם הקוראים שלנו.

השני, שלפעמים אנשים שקוראים אותנו נתפסים מראש בתוך התלם שמוליכה אליו מילה אחת בטקסט שלנו, ושם אנחנו מאבדים אותם.
ככל שניטיב לתאר ולעבות את הנושא שאנחו כותבים עליו במילים שהופכות אותו לספציפי יותר וכללי פחות, כך גדלים הסיכויים שהקורא אכן יקרא ויבין את הדברים כפי שאנחנו התכוונו אליהם.

אתם מוזמנים לשחק שוב ושוב עם התרגיל הזה, ובמיוחד לנסות להרחיב את קשת המילים בשלב הראשון וללהטט בתיאורים בשלב השלישי. אפשר כמובן לבחור מילה אחרת שיש לה כמה צירופים ולתרגל עליה. בעתיד בוודאי נעשה זאת גם כאן.

תגובות